
Gemaal De Waterwolf
Gemaal De Waterwolf
Het gemaal De Waterwolf is een belangrijk stukje geschiedenis in ons waterbeheer. Tot 1877 werd het teveel aan water uit grote delen van Groningen en Drenthe op een natuurlijke manier via het Reitdiep naar zee afgevoerd. Toen in 1877 het Reitdiep voor een deel werd afgesloten met een dijk met daarin een sluis kon het binnenwater onvoldoende worden afgevoerd naar zee. Dit kwam deels doordat een buitengeul dichtslibde. Het gevolg was dat vooral bij veel regen grote gebieden onder water kwamen te staan. Om toch droge voeten te houden werd door de provincie en het Rijk besloten een gemaal te bouwen: De Waterwolf. Dit gemaal, dat in 1920 bij Lammerburen werd geopend, was het eerste elektrisch aangedreven gemaal van Nederland. Bij de opening was dit gemaal samen met het Ir. D.F. Woudagemaal bij Lemmer, het grootste gemaal van Europa. De Waterwolf werd gebouwd en beheerd door het waterschap Electra. Vandaar dat zowel het gemaal als de plaats waar het gebouw staat vaak met deze naam wordt aangewezen.
De Waterwolf staat symbool voor de vasthoudendheid van onze gemeenschap in de strijd tegen wateroverlast. Tegenwoordig is het gemaal een rijksmonument en onmisbaar voor het afvoeren van water uit een enorm groot gebied dat loopt vanuit Uithuizen in het noorden tot aan Smilde in het zuiden. Uiteindelijk komt al dat water in twee stromen naar De Waterwolf. Van de oostkant via het Reitdiep en van de westkant via de Kommerzijlsterriet.
De Waterwolf heeft een indrukwekkende capaciteit en kan tot wel 4.500 kuub water per minuut verplaatsen. Stel je voor, dat zijn meer dan 100 tankwagens vol water of bijna 2 olympische zwembaden! Deze enorme kracht maakt het mogelijk om overstromingen te voorkomen en de waterstanden op peil te houden.
Locatie

Google maps
Fiets of wandel in de Waterwereld
Rondom Gemaal de Waterwolf kun je verschillende fiets- en wandelroutes volgen. Deze routes starten bij het bankje aan de zijkant van het gemaal. De routes laten je de mooie natuur en het waterbeheer in onze regio zien. Ze helpen je ook om beter te begrijpen hoe wij werken aan veilig water en de rol die het waterschap heeft in ons dagelijks leven.
De routes
Fiets of wandel digitaal door met een GPX-viewer de route te downloaden op je telefoon. Mail communicatie@noorderzijlvest.nl welke route je graag wilt, dan sturen we je het gpx-bestand toe.
De route met een fysieke kaart afleggen kan natuurlijk ook! Download het bestand in pdf, print deze en ga op pad!
| Km | Ondergrond | Doelgroep | |
| 10 km | Wandelroute - Deels onverhard | Ervaren wandelaars | Wandelroute De Waterwolf 10 km.pdf |
| 15 km | Wandelroute - Deels onverhard | Ervaren wandelaars | Wandelroute De Waterwolf 15 km.pdf |
| 17 km | Fietsroute - Asfalt | (Elektrische) Fiets | Fietsroute De Waterwolf 17 km.pdf |
| 30 km | Fietsroute - Asfalt | (Elektrische) Fiets | Fietsroute De Waterwolf 30 km.pdf |
| 35 km | Fietsroute - Asfalt | (Elektrische) Fiets | Fietsroute De Waterwolf 35 km.pdf |
| Jaartal | Gebeurtenis |
| 1913 | Oprichting boezemwaterschap Electra |
| 1918 | Start bouwgemaal De Waterwolf |
| 1920 | Officiële ingebruikname van De Waterwolf |
| 1928 | Plaatsing vierde schroefpomp |
| 1945 | Overgang van volledige elektrische aandrijving naar dieselelektrisch door middel van een dieselstroomopwekkingsinstallatie |
| 1975 | Van dieselelektrische aandrijving naar aandrijving door vier Brons dieselmotoren. |
| 1995 | Waterschap Electra gaat op in Waterschap Noorderzijlvest |
| 1997 | Uitbreiding capaciteit door plaatsing twee aanvullende kleinere pompen |
Over de naam
Het gemaal zelf kreeg de naam Waterwolf. De naam beschrijft de grote hoeveelheid water die het gemaal in korte tijd kan verwerken. Het vreet als het ware het water uit de binnenlanden op en spuwt het even verderop weer uit.

